Ensam igen med Molly

Efter att ha haft huset fullt av barn, vänner och släktingar nästan hela sommaren är det nu tyst här på min lilla gård bland kullarna. Till och med L har åkt till Stockholm för att jobba. Det enda som hörs är vindens sus i lönnen utanför mitt fönster och tjattret från en sorts fåglar som i tusentals plötstligt mellanlandat i trädgården på väg någonstans. Nu är det bara Molly och jag. Det känns skönt och samtidigt melankoliskt. Sådana kontraster. Nu ska jag skriva, promenera och yoga. Och rensa lite i trädgården, om andan faller på. Och morgonbada förstås. Att ta ett dopp före frukost är livet för mig. Molly och jag tar bilen ner till Kattvik. Det är bara tre kilometer dit men det är nerförsbacke hela vägen och skulle jag cykla skulle jag inte vara tillbaka här förrän till lunch. Och Molly skulle aldrig orka heller och hon tycker också om att doppa tassarna.
Jag tror verkligen att man lever längre av att bada på morgonen. Det salta vattnet som väcker en. Pröva! Ni som inte gör det går miste om något fantastiskt Aldrig smakar frukost så gott som efteråt.
Huvudet ni ser på bilden är mitt.

Läste för övrigt i tidningen att det "rasar" någon slags kamp eller diskussion eller vad man ska kalla det mellan företrädarna för ekologiskt och traditionellt odlad mat. Nya rön kommer ständigt om att det ena eller andra är nyttigare. Det kan väl vem som helst begripa att mat som är odlad utan konstgödning och som inte besprutas med allehanda gifter är bättre för våra kroppar. Och för vår natur. Vetenskapen har fortfarande ingen aning om hur kemikalier som hamnar i naturen påverkar oss och naturen i långa loppet. Däremot vet vi att naturen är så otroligt sinnrikt sammansatt som den är och hur fantastiskt allt samverkar i ekosystemen. Precis samma sak är det med människokroppen. Den ska vi laborera med så lite som möjligt. Och eftersom kroppen är vår själs boning och kropp och själ hänger ihop ska vi akta den och förse den med det bästa bränsle vi bara kan, tycker jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0