Gör din egen müsli

Hyllorna i livsmedelsbutikerna fullkomligt dignar av olika sorters müsli och de lite "matigare" varianterna är väldigt dyra. För någon vecka sedan köpte jag ett paket av den lite lyxigare ekologiska sorten. Sen kom min 23-årige son, min systers barn, 12 och 16, och så var paketet tomt. På en dag!
Därför gjorde jag igår min egen müsli och det är verkligen lätt som en plätt. Jag gick till Konsum vid Odenplan och inhandlade en massa gott. Egentligen bojkottar jag Konsum efter hur de har behandlat Skånemejerier i Skåne. De valde att fylla hyllorna med Arlaprodukter istället för de närproducerade varorna. Tack och lov var skåningarna så patriotiska att de började bojkotta Konsumbutikerna varpå Konsum fick krypa till korset och bättra sig.

I alla fall blandade jag min müsli direkt i långpannan när jag kom hem: havregryn, hackade mandlar, havrekross, krossade linfrön, solrosfrön, hackade aprikoser, hackade fikon och sultanrussin. Stänkte över lite vatten och in i ugnen i 175 grader i cirka 20 min. Sedan blandade jag i torkade tranbär, torkade blåbär och lite kokos. Så himla gott!



Från det ena till det andra: Läs mejlet jag fick igår från Clara Bulbul:

Hej Milena!
Jag heter Clara Bulbul och är 9 år.
Jag har läst dina Millan-böker och gissa vad jag tyckte....Jo!Jag tyckte dom var jättebra,en av dom bästa bökerna som jag har läst!
Jag har en ide:Det finns två till som också har skrivit jättebra böker.Dom heter Pernilla Gesen och Helena Östlund.
Jag hade tänkt att ni tre skulle komma hem till mig och hitta på en saga till sammans.
Vad tyckte du om den iden?

Hälsningar Clara Bulbul

Så härligt. Det är fantastiskt att få sådan brev. Jag ska banne mig ta och kontakta de två andra författarna. Kanske kan vi besöka Clara och hitta på en saga. Har lovat att undersöka det hela i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Jan Roostal

Müslin, det låter supergott, hoppas det är ekologiska ingredienser. Det var intressant att Coop, eller Konsum bär sig så illa åt. Jag som brukar lovorda dem och ofta handla där för de har så bra eko-sortiment. Att så grovt bryta mot de värderingar man säger sig företräda, det ger ett rejält tapp i trovärdighet. Om jag orkar, ska jag skriva till medlemstidningen om det. Det inträffade ganska nyligen?

mvh Janne

2009-08-21 @ 20:32:03
URL: http://jan-roostal-om-alltet.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0