Min morbror konstnären och matlagaren

Min morbror Thomas är en stor inspirationskälla för mig. Han är en människa som verkligen njuter av livet. Han är galen, nyfiken, rolig, snäll och envis som synden. När jag var liten var han den som tog med mig och mina systrar på äventyr. Vi fiskade ål om natten, letade ödetorp på Hallandsåsen och det var tack vare honom och hans fru Ulla som jag och min syster Anna fick upptäcka operans fantastiska värld. Då, när jag var 12, var han en fattig konstnär och vi fick sitta längst upp, längst bort från scenen, men mötet med La Bohème var helt underbart. Iklädd Ullas stora bredbrettade slokhatt som jag fått låna kvällen till ära sög jag i mig ariorna och gick den kvällen ut från Kungliga Operan som en förändrad ung människa.

En av den här sommarens godaste middagar åt jag på morbror Thomas och Ullas balkong i Ängelholm. Till förrätt fick vi nyfriterade, frasiga tångräkor. Han har nämligen en alldeles specialkonstruerad håv som han fiskar med. Inspirationen till håvbygget fick han i Bretagne där fiskarna finkammar stränderna vid ebb på allehanda skaldjur.

När det blåser ostlig vind, frånlandsvind, i Skälderviken är förutsättningarna optimala för tångfiske. Jag och mina systrar har fiskat där vid strandkanten sedan vi kunnat gå, men i våra små barnahåvar fick vi typ fem räkor var. Men nu, med den specialbyggda variant, kan morbror Thomas få så mycket räkor att det räcker till ett helt sällskap. Denna fiskemetod är dock tidskrävande och i timmar går han där med sin gamla stråhatt på huvudet fram och tillbaka med vatten upp till knäna och drar sin håv. För att spara dem till lämpliga tillfällen slänger han in dem i frysen.

Själva tillagningen går till så här: I en plastpåse med lite mjöl stoppar han räkorna och skakar runt ordentligt så att de får ett tunt, tunt vitt täcke. Sedan friterar han dem i olja. Lite salt strös över och så ätes de hela med fingrarna. Ljuvliga tillsammans med lite pressad citron och ett glas kallt vitt vin. Så här såg de ut:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0