Födelsedagsgott



Igår fyllde min yngste son Tom 19 år och det var också han som bakade denna ljuvliga körsbärspaj. Receptet publicerades i SvD och finns nu på http://www.tasteline.com/Recept/Agent_Coopers_korsbarspaj
En riktig sommardröm tillagad av skånska söta, rödgula bigarråer. Jag är så stolt över min son att jag pyser som en ugnsomelett.

Till huvudrätt hade han önskat sig en gammaldags slottsstek med sås och grönsaker. Den lagades däremot av mig och exmaken och himmel vad gott det blev. Tom hade valt ut ett recept ur en av mina favoritkokböcker, Mannerströms Husmanskonst. En ekologisk fransyska på 2,3 kilo från Ändebols gård, pudrades med ett par matskedar engelsk pulversenap och kryddades med salt och peppar. Sedan fick den puttra i en gryta på spisen i 1,5 timme omgiven av buljong, lättöl, morötter, lök, lagerblad, vitpeppar och kryddpeppar. Buljongen silades, reducerades till en tredjedel och fick puttra ihop en stund med vispgrädde. En klick svartvinbärsgelé gjorde som vanligt susen.

Att unga inte tycker om väl lagad husmanskonst är en myt. Vi njöt alla, från Tom 19 år till farfar 87, av det tunt skivade möra köttet, den mustiga såsen, härligt mjölig Böstepotatis och lätt kokta morötter, sockerärtor och blomkål - också från Böste. Och gelé förstås. Riktig sommarmat!

Jag är verkligen så stolt och glad över att båda mina söner tycker om att laga mat och är lika intresserade av att hitta bra råvaror som jag. Att de också uppskattar allt det underbara som finns att njuta av just nu.
Bredvid körsbärspajen på bilden ser ni Jamie Olivers bok Matrevolution - lär dig laga mat på nolltid. En fantastiskt trevlig kokbok som jag gav Tom i present. Ska köpa den till mig själv också. Sedan fick han Sju sorters kakor - ett måste i alla kokbokshyllor.

Kommentarer
Postat av: Jan Roostal

Mille, ring mig vid tillfälle, så ska jag lära Dig hur Du skapar klickbara länkar! mvh Janne

2009-07-26 @ 17:23:02
URL: http://jan-roostal-om-alltet.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0