Höstens godaste förrättssallad

Igår lagade jag en riktigt höstmiddag till Lasses flygarkompisar, fem piloter, varav två kvinnliga. Det blev så gott. Till mitt favvisbubbel, Crémant de Bourgogne fick de mina favoritpluddevutter. Smördeg utkavlad och ihoprullad med sardellpasta och riven ost. 225 graders ugn i 8-10 min. Till förrätt en liten sallad gjord på små blandade gröna blad, endive, tunt skivat saftigt päron, god grönmögelost i smulor, rostade pinjenötter och över det några droppar balsamvinäger (riktig, utan färgämnen och dylikt från Vasastans Ost) och en god olivolja från Chez Albert på Roslagsgatan. Huvudrätten bestod av en lammnavarin (världens enklaste och mustigaste lammgryta) med rosmarinpotatis, den där man kokar potatisbitarna fem minuter, låter dem rinna av och lägger på en plåt, saltar, strör över rosmarin och blandar med olivolja och sedan in i ugnen 200 g i ca 40 min. Receptet kommer från Johanna Westman och potatisen blir härligt frasig. Till efterrätt Elisabeth Johanssons paj med äpplen och blåbär. De svenska äpplena är fantastiska just nu. Vaniljglass och lättvispad grädde till det. Och till det ett alldeles underbart kanadensiskt isvin som jag fick av det förtjusande paret Thomas i Vancouver.

Tyvärr glömde jag som vanligt att plåta och istället får ni hålla tillgodo med en bild på världens absolut godaste focaccia med plommon, blåbär och råsocker. Den fick Ann och jag av underbara bakerskan Heather på Salt Spring Island, hon som hade bageri mitt ute i skogen. Vi åt den sedan till lunch. Köpte var sin kaffe på en mysigt kafé i Ganges och smusslade med detta ljuvliga medhavda bakverk.

Som bonus får ni också en bild från Heathers hus. Ett sådant skulle jag så gärna vilja bygga till mig och Lasse. Någon gång. Och havet ska man se från fönstren.



Underbart med kastrullerna som hänger i enkla krokar fästa i grova spikar i brädan ovanför.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0