Anjas pappa helt lugn och jag har slutat äta odlad norsk lax

I morgon smäller det! Och idag regnar det, snöar massor på bergen. Men Anja Pärsons pappa Anders är helt lugn, säger OS-volontären som pratade med honom idag. De har tränat mentalt för vädret här, berättade han, ena dagen regn, andra snö och tredje sol.




Fåglarna är också med och piggar upp volontärerna när sikten var dålig och de fick vänta och vänta. De var jättetama, berättade Lasse och hette Whiskey Jacks, trodde han. Kolla:



Här också en bild från The soup tent - lunch för alla svettiga gubbar o gummor. Goda soppor, enligt mannen i mitt liv.





Min middagsvariation kommer att minska rejält när jag kommer hem eftersom jag nu har beslutat mig för att inte heller äta odlad norsk lax. Läste i en lokal blaska att wild salmon advocats för organisationen Pure Salmon Campain har skrivit ett brev till Norske kungen som de hoppas kunna leverera nu under OS. Där hoppas de att Norge ska ta sitt förnuft till fånga när det gäller odlad lax. Även här i BC äger norska bolag större delen av odlingarna (över 90 procent) och många tror att dessa, precis som överallt annars där det odlas, är ett allvarligt hot mot den vilda laxen. BC's first nation chiefs har bjudit in honom till ett seminarium den 16 februari. Alla är oroliga eftersom laxen vandrar upp här i alla floder om våren (är det väl?) i alla fall någon gång om året och nu samlas de: vetenskapsmän, turistfolk, bofasta och ursprungsbefolkningen. Ja, så nu har jag bestämt mig för att aldrig äta odlad lax mer om jag kan undvika det. Här är det lätt att få tag i vild lax och den är inte utrotningshotad. Igår köpte jag en stjärtbit på Nestors. Den är betydligt rödare i färgen än vår vilda och det ser ut som om det är mindre art. Men god som tusan. Jag geggade ihop lite kanadensisk fetaost, basilika, crème fraiche och majonäs och lade på. 175 g i 15 min. Mumsi, mumsi.
Ps. jag kan intyga att det var kanongott ;-) Lasse

Kommentarer
Postat av: Blogg.se

hej

2010-02-12 @ 14:23:39
URL: http://blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0