Heta källor i öknen





Det finns platser jag verkligen vill återvända till. Ojo Caliente är ännu en magisk plats med fantastisk energi. Ett spahotell, byggt kring heta mycket mineralrika källor. Varmt vatten som sprutar ut ur berget. Källorna ansågs magiska redan av Anasazi-indianerna som bodde på berget bakom för några hundra år sedan. Min käre man hade bokat ett rum i hemlighet. Ett stort rum med två breda sängar, mörkgrått cementgolv med inslag av turkos. Tunga tjocka träbjälkar i taket och en klassisk adobe-spis. Först lyxade vi oss med var sin massage. Och så badade vi. Soaked, som de säger på engelska.





Middag på restaurangen - fantastisk New Mexico cuisine: Lättfriterade långa gröna chili som doppades i en lika chilihet vinägersås-typ. Osso Bucco med svarta bönor och en liten tamale fylld av - ja - ännu mera chili, av en annan sort. Så kunde vi inte låta bli att dela på en coconut cream pie - mumsi, mumsi.

Somnade med knastrande brasa och lågorna som kastade sitt sken i taket. I övrigt - dödstyst. Jag älskar tystnaden. Det är dagens dyrbaraste lyxvara.



På morgonen gick jag upp så snart källorna öppnade. Minusgrader och hett vatten. Ånga. Tystnad. Ljuvligheters ljuvlighet. Tack Lasse.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0