The Gorge och en vacker indian

Sov hela natten - underbart! Att sova gott är en gåva. Upp i gryningen för meditation. Sedan skriva, frukost och utflykt.

Vi åkte till The Gorge - en underbar ravin mitt ute på platån en kvart från Taos. Vi visste att bron skulle komma, men det gjorde den så oväntat att det svajade lite lätt i huvudet några sekunder. Helt plötsligt befann vi oss på bron. Och cirka 300 meter ner flöt Rio Grande, USA:s tredje längsta flod. Svindlande. Det är ett ord som återkommer här, har jag märkt. Vi ställde bilen och gick över bron. En vithövdad örn cirklade en bit bort och på kanten till stupet gick tre bergsgetter och betade från torra buskar.







Och så lunch på Guadalajara Grill - mexikansk grön chili med refried beans och guacamole. Godast var den här lilla söta chilin, när jag väl kommit på att man skulle rensa bort kärnorna först. Först tog jag en hel tugga och det skulle jag inte gjort. Sedan såg jag en kille komma med en hel hög och eftersom han satt bakom mig fick Lasse spana och tala om för mig vad han gjorde med dem. Han rensade och rensade.



Handlade nyskördade rädisor på en Farmers Market. Stor skyltar längs vägen och sedan den minsta marknaden jag sett. Men ikväll ska vi äta färsk spenat och rädisor med salt. Och så varsin biff från trakten men den köpte vi på Cid's. Denna grocery store är som en dröm. Här är det precis om jag önskar att det vore överallt. Nästan allt är ekologiskt. Det som inte är det är i minoritet, inte tvärtom. Och ni skulle se hyllorna med ekologiskt schampo, hälsokost...

I en liten butik nära The Pueblo köpte jag en underbart vacker turkos av en 95-åring indian. Han var lika vacker som turkosen. När vi pratat en stund tog han fram sina gömda gobitar. "I seldom show them these days, but I can see you appreciate this", sa han och med darrande händer packade upp de vackraste och mest delikata arbeten jag någonsin sett. Några tusen dollar...Lasse blev helt svettig och gick ut för att få luft när han såg mig. När jag blivit rik på mina böcker ska jag åka tillbaka hit och köpa ett av dem. Se vilken man! Jag ska gå dit igen innan jag åker hem. Bara för att prata.



Det börjar nu dofta från köket och jag hör pepparkvarnen gå på högvarv. Jag har det bra jag. Ute är det stjärnklart och fullmåne.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0