Idag börjar jag ett nytt projekt

I den bästa av världar skulle jag kunna hitta massor av ställen på Kungsholmen som serverade lunch tillagad på ekologiska eller närproducerade råvaror. Tyvärr är så icke fallet. Nu tänker jag äta mig igenom lunchhaken och fråga: Var kommer kycklingen ifrån? Varför tar ni den från Brasilien? Som var fallet idag när jag åt på Restaurang Oriental på Bergsgatan. Aldrig i livet skulle jag äta kyckling från Brasilien. Har man hört på P1 hur de besprutar sina åkrar så kan jag lätt räkna ut hur kycklingarna har behandlats och fötts upp när de är så billiga att de kan åka tvärs över hela jordklotet och hamna på ett lunchställe i Stockholm. Jag vet att svensk vanlig kyckling inte är idealiskt framtagen, men jag vet i alla fall vad det är för djurskyddslagar som gäller här.

Vi konsumenter vill veta var maten kommer från. Att detta är viktigt kan vi se tydligt i handeln, kanske inte på ICA-Kungsholmen, men på många andra ställen. När ska restaurangbranschen ta sitt ansvar för att göra världen till en lite bättre plats?

Inte spelar det någon roll om lunchen är 10 kronor dyrare. Jag hade gärna betalt 89 för svensk kycklingcurry istället för 79.

Moder Jord skakar och gråter. Vi måste ta ansvar och göra saker som känns bra för oss, här och nu. För mig känns det bra att så mycket det bara går köpa svenskt och ekologiskt. Vi måste få slut på helt vansinniga transporter av mat kors och tvärs över jorden.

Ta ansvar du med! Ställ frågor, ställ krav, gör din röst hörd! Det tänker jag göra.

Så här såg det ut i Santa Fe på ljuvliga kaféet Pasquals. Enkelt. Tips på bra ställen i Stockholm mottages tacksamt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0