Senaste krönikan från Svenska Dagbladet


Jag ser det som sker i Japan som ännu en väckarklocka och en uppmaning till oss att börja leva med vår jord och inte mot den. Oren Lyons är en amerikansk professor och indianhövding som föreläser om att vi måste tänka i nya banor.  Och ibland i gamla. Hans förfäder prövade alla stora beslut genom att ställa frågan: Är detta hållbart nio generationer fram? Blev svaret nej, lade de ner projektet.

Över hela världen pågår nytänkande kring alternativa sätt att leva och bo. Mitt i öknen i New Mexico ligger de märkligaste hus jag någonsin sett. Först trodde jag mig ha hamnat i ett avsnitt av Starwars. Bland torra salviabuskar stack det upp tinnar, runda bullar, spröt, glasväggar… Helt fantastiska skapelser. Det kallas Earthships – jordskepp. De är ”världsberömda” och började byggas redan på 70-talet, men nya kommer ständigt till. Alla är självförsörjande när det gäller vatten och energi och de boende vill helt klara sig utan kommunala ledningar av något slag. Alla har underjordiska rum, inspirerade av hur traktens indianer alltid byggt sina kivas (lokaler för religiösa fester). Väggarna i jordskeppen är metertjocka, byggda av lera, tillplattade tomburkar och annat återvinningsmaterial. De håller husen varma under den kalla vintern och stänger ute hettan om sommaren.

Även i Sverige finns det många nya spännande sätt för den som vill bygga hus och spara både på miljö och slantar. Ett exempel är ett Passivhus som varken har element eller värmepannor. Husen värms bland annat genom tjocka, välisolerade väggar, stora glasfönster mot söder och små gluggar mot norr, hushållsmaskiner och de boendes kroppsvärme. De kanske kostar lite mer att bygga, men vad sägs om en värmekostnad på 4-5000 kronor? Om året. Ett sådant hus skulle jag vilja bygga mig någon gång i ramtiden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0