Tillbaka igen

I fyra dagar har jag och fotograf Ann Lindberg åkt kors och tvärs över Bjärehalvön för att göra flera reportage för Svenska Dagbladet. Om jag var förälskad i denna halvö tidigare är jag nu helt såld. Här fullkomligt puttrar det av kreativitet och entreprenörsanda.
"Det ligger nog i våra gener. För att överleva här måste man vara påhittig", säger Anna-Karin, en före detta tandsköterska som nu driver den helt ljuvliga delikatessbutiken Tant Grön i sin morfars och pappas gamla stall.
Ortbornas påhittighet verkar ha smittat även de nyinflyttade och sommarboende. Idag har vi bland annat varit hemma hos Catharina som jag skrev om härom dagen. Hon bor i en ombyggd lada där hon också håller kurser i att duka. Sedan har vi besökt Rikard Persson och Tommy Mårtenson som driver galleri i ett gammalt svinstall. Här visas nu modern konst i en helt underbar miljö. Värt en omväg om så bara för de röda pinnarnas skull. 22 stycken, höga faluröda pelare som bland annat skapar ett osynligt plank. Går inte att beskriva rättvist - åk dit och se själva! http://gallerimartenson-persson.se
Berättar mer om alla de jag har mött i morgon. Nu är jag så trött att jag knappt håller ihop. Slut, men lycklig över att jag har fått förmånen att möta alla dessa härliga människor och ta del av deras kreativitet. Jag älskar mitt jobb!


Ovan: Bukett hemma hos Catharina.



Ann fotar Catharina i hennes matsal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0