Sjung om studenten

Nu har min yngste son tagit studenten. Jag och hans storebror lagade mat i två dagar till mottagningen. En bedrift som hade varit en total omöjlighet för två år sedan. Då kunde han knappt koka ett ägg men nu har matlagningen blommat nere i Lund där han pluggar och han hackar lök och slänger med stekpannan som värsta proffset. Flickvännen hjälpte till och förstörde sina naglar på potatisskalandet.
Som vanligt när jag gör buffémat blev det alldeles för många rätter och för mycket mat, men ganska härligt. Det är kul att passa på att pröva några nya rätter och blanda med gamla klassiker som rostbiff i tunna skivor med en god marinad, pinjenötter och rucola (kommer aldrig ihåg hur det stavas - Ingrid Eriksson på SvD, tänk om jag hade din förmåga) tysk potatissallad och lite god korv och tunna skivor bayonneskinka från Chez Albert. Bayonneskinka är för övrigt en härlig fransk variant som kommit i skuggan av parma och andra populära varianter.
Maten räckte för typ 10 pers i ytterligare tre dagar. Bönsalladen som blev över frös jag in för att ha i grytor i höst. Förresten har min vän Anna Lind-Lewin precis kommit ut med en utmärkt bok om rester, fast jag får inte säga det ordet. I alla fall handlar den om att ta hand om maten som blir över. Jättefin och mycket användbar liten bok som heter Fattiga Riddare och andra kökshjältar. Köp den! Hon har gjort boken tillsammans med sin son Zeke som är kock på Bergamott. Läs mer på http://www.fattigariddare.net.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0