Vad vill vi se?

Hör av vänner och söner och läser på nätet att nu börjar många sportjournalister hänge sig åt "skandalerna", "missarna" och "katastroferna i detta kanadensiska OS. Det verkar nästan som om när de inte kan klaga på de svenska olympiernas "misslyckaden" så letas det efter andra negativa saker att skriva om. Visst har det varit misstag. Människor gör misstag, har alltid gjort och kommer alltid att göra, både idrottskvinnor och män och OS-arrangerare. Vi gör misstag allihop och så lär vi oss och utvecklas som människor. Och vi måste våga göra misstag.

Tänk istället om reportrarna kunde leta efter positiva, roliga, sköna saker att skriva om, förutom de svenska framgångarna. De kunde skriva om det fantastiska landskapet, om öppenheten och vänligheten, om alla 25 000, framför allt kanadensare och amerikanare och en och annan svensk, volontärer som jobbar som tokar, helt gratis för att få detta att gå runt och för att göra det så bra som möjligt för alla som deltager och ser på. Eller om alla möten som sker mellan människor. Tänk islänningen jag träffade igår. När jag vaktade vår topp-plats gick han för att köpa lunch till sig och meningen var att jag skulle gå efter. När han kom hade han handlat en smörgås till mig, för maten höll på att ta slut. Och jag behövde inte betala. En vilt främmande person som blev min kompis för en dag.

Tänk om de istället skulle leta efter allt som kanadensarna gör jättebra i att arrangera detta OS, så skulle listan kunna bli längre än den med alla "felen", enkelt!

Så är det ju med allt. Ser vi glaset som halvfullt eller halvtomt.

För att visa hur vackert det är här så tog jag en bild på väg för att hämta Lasse.



Och ja, han är trött men glad och solbränd! Idag hjälpte de damerna att träna inför morgondagens super-g. Här ser ni dem med tidigt i morse innan träning i SG-backen, Kajsa Kling och Jessica Lindell-Vikarbyn i mitten. Anja vilade idag sin mörbultade kropp. Hon kör stenhårt i morgon utan att ha åkt backen. Vissa delar är ju samma som störtloppet. Lasse tror att hon kommer att vara superladdad.



Så här blå var himlen i dag:



Vi stannar hemma i kväll så att OS-volontären kan ladda ordentligt inför morgondagen och ägnar oss åt lite kycklingsnitzlar, färska gröna böner, färsk svamp och så ska jag pröva ett blomkålsmos jag fått recept på av goda vännen Nanna. Och några droppar av BC:s goda pinot noir.
Jag säger bara HÄRLIGT! Lasse

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0