Taos, New Mexico

Svindlande vackert väder när vi åkte från Colorado Springs, det var där vi övernattade, men det fattade jag inte förrän vi åkte mot Taos. En resa på cirka 4 timmar. Nu gjorde vi oss ingen brådska. Frukost på hotellet med odrickbart kaffe. Detta nödgade oss att stanna på vårt favoritställe. Räddaren vid kaffenöd i USA.
Appelfrittern var Lasses. Eftersom jag inte får äta mjöl på grund av ond mage tog jag bara två tuggor. Mums.

Vidare på till synes ändlösa vägar. Fortfarande i Colorado. Långt borta syns The Spanish Peaks.



Efter passet La Veta stannade vi i Fort Garland och köpte lite salvia och ett armband hos den här indianen. Jättetrevlig kille som satt där och läste och lyssnade på Mozart i sin lilla butik i denna lilla avfolkad håla, vidunderligt vackert belägen. Han berättade att en svensk vid namn Kent hade ett hus här uppe i bergen och att han kom hela vägen från Sweden, en gång om året. Efternamnet kom han inte ihåg. Kent - vem är du?



"Gotta have lots of stuff", som han sa.

Nu är vi framme i Taos och har sovit första natten i vårt alldeles bedårande lilla lerhus från 1800-talets början. Alla väggar är målade i blått, orange, gult och rött. Det ligger på La Loma Plaza, en "settlement" av spanjorer från mitten av 1700-talet. Bredvid vårt hus ligger ett litet kapell. Från de små fönstren ser man bergen. Magiskt!

Idag har jag skrivit och ätit lunch i solen. Och köpt en fågel av trä till Lasse i en alldeles underbar lite butik med konst från trakten. Jag blev liksom fast där i en timme. Damen gav mig alla sina bästa Taostips och ritade kartor på baksidan av vykort. Himmel vad mycket det finns att upptäcka.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0