Tack Bert!

Igår såg jag Matakuten på TV-4 och jag tycker att det är toppen att Bert Karlsson, Melker Andersson, Carola Magnusson med flera gör sitt för våra barn ska få äta nyttig och god mat i skolorna. Programmet var skrämmande. Skolorna de besökte, och de är tyvärr inga undantag, serverar barnen uteslutande halv och helfabrikat fulla med elände. De unga vars kroppar ska växa sig starka och friska får varje dag i sig massor av kemiska och konstgjorda ingredienser som vi vet kan orsaka allehanda sjukdomar. Det är inte vetenskapligt bevisat, kanske någon invänder, men det ska väl för farao räcka med en enda ynka misstanke för att vi ska låta bli. Våra barn måste få det allra bästa.

Redan när mina barn, som nu är vuxna, gick i skolan fick jag leva rövare för att de bland annat skulle få dricka mjölk till maten och att de skulle slippa att ha Lätta på smörgåsarna. Och det gick. Med detta vill jag uppmana alla ni som har skolbarn att ställa krav på maten i skolan. Förr gick det alldeles utmärkt att laga mat från grunden i skolorna. Det måste gå även idag.

Ibland kan jag inte låta bli att undra vart det sunda förnuftet tagit vägen. Livsmedelsverket - vad gör de? Inte ett skvatt. Livsmedelsindustrin borde skämmas. Upphandlarna i kommunerna likaså. Det borde vara en absolut självklarhet att våra barn får hemlagad mat gjord på de bästa av råvaror, ekologiska och närproducerade. Basta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0