Blidväder och kravmärkt tjock liten kyckling

Dagens OS-rapport kommer här: Nu är arrangörerna oroliga för vädret. Det har inte varit så milt i Vancouver på 73 år. Här uppe är det ju mycket snö, basen ligger på 2,80 meter. Det har kommit 10 meter snö hittills under säsongen. Men det sjunker snabbt. Idag har det varit 6 grader varmt och droppat från taket. Och varmare väder lär vara på ingång. Lasse har i alla fall prövat skidorna i dag och var ensam i de svarta backarna. Inte mycket folk här ännu.
Jag kan tala om att han syns lång väg i sin brandgula hjälm. Se här:

Själv har jag skrivit och promenerat i byn. Whistler village är trevligt, även om det är lite Walt Disneyaktigt eftersom hela byn byggdes för bara några år sedan. Skidklädesaffärerna ligger på rad, men även en hel del trevliga små fik och restauranger. Det doftar grillade burgare och karamelliserade äpplen.

Middag blir dock hemma. Jag har köpt en organic chicken på Nestor's. Det är matbutiken, liten utanför byn, där innevånarna själva handlar. Kyllingen som är liten och tjock ska klyvas och stekas i ugn på toskanskt vis med rosmarin, vitlök och citron. Till det ska jag göra en bönsallad och rostade potatisar.

Av min yngste son Tom lärde jag mig härom veckan att göra världens godaste potatis. Dela i bitar, koka i fem-sex minuter, skaka sedan i durkslag så att ytan blir lite ruff. Stek i olivolja i ugnen med flingsalt. Det blir som pommes! Ljuvligt knaprig. Sedan blir det softning framför brasan. God kväll och god helg önskar jag er alla.


Kommentarer
Postat av: sofie

det går inte att kommentera, jag har försökt flera gånger!

tredje gången gillt...

2010-01-30 @ 20:06:29
Postat av: SOFIE

det gick!

2010-01-30 @ 20:06:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0