Bjärekött, svart vin, vaxbönor och loppisfynd

Igår kväll grillade vi helt fantastiska t-bone steaks från Heberleins i Förslöv. Bara lite flingsalt och peppar, mer behövs inte, tycker jag, när köttet är av riktigt fin kvalitet. Denna gång var det från biffkor av rasen Limousin uppväxta på Bjärehalvöns gröna kullar. Jag äter inte så mycket kött och gör jag det så vill jag att djuren ska ha ett gott liv så länge de lever. Enkelt. Annars får det vara.
Heberleins är en charkuteributik som verkligen är värd en omväg. De tillverkar allt själva av svenskt kött. Ljuvliga korvar, skinkor och läckrast av allt är det honungsgriljerade och plommonspäckade fläsket. "To die for", som min vän A brukar uttrycka det. Jag skulle kunna leva på det. Och alltid har de något gott på extrapris som senast lite grov och krämig leverpastej för 9 kr/hg.
Till biffarna stekte jag tunna skivor potatis i olivolja tills de fick fin färg och lät dem sedan eftersteka en stund i ugnen. Och så vitlökssmör och massor av nyplockade, kokta vaxbönor. Både vaxbönor och haricotes verts ska kokas mjuka, tycker jag. Det är så himla trist när de serveras nästan råa då smaken blir besk och konsistensen är lite hårig. Passa på förresten att frossa nu när svenska finns. Alltså, koka till de är mjuka, klicka på lite smör och så flingsalt eller varför inte det nya svenska saltet Storm. Så gott och lite kul med innehållsförteckningen där det står "Hållbarhet: minst 5 miljoner år."

Åter till gårdagens middag. Pricken över i:et var ett vin vi fått av A och G. En australiensisk shiraz vid namn Black Dog från 2004. Kraftigt, kyddigt och ändå lent och vänligt. Färgen var som det står på flaskans baksida "as black as the inside of a dog". G hade inhandlat denna flaska i Köpenhamn då den inte finns på systemet här hemma. Summa sumarum: En av sommarens bästa middagar.

Tips just nu: Köp svarta vinbär, eller tigg från någon med buske. Ha i filen - så gott. Och så nyttigt. Går lika bra med blåbär och hallon, förstås. Det gäller att passa på nu och ladda kroppen med alla dessa härliga delikatesser.

Tips nummer två: Den som ändå är i närheten av Förslöv bör ta vägen ner mot Båstad och fika eller äta lunch på Lycklig. Jättegott, personligt och charmigt. Där finns fågelbad gjorda av stora blomkrukefat. I mitten har ägarinnan Lena Mölder satt porslinsfigurer i form av fåglar, ekorrar och grodor. L blev så inspirerad att han köpte tre porslinsfåglar och en svan på loppisen som var i Hov idag. När jag i skrivande stund tittar ut genom fönstret ser jag honom sätta upp ett vitt duvpar i lönnen. Kitschigt, men underbart. Ska bli kul att se vad han tänker göra med svanen.
Så här ser det inte riktigt ut på Bjäre, men nästan. Färska bär finns att köpa både här och där längs vägarna. Bilden är tagen i sydvästra Kanada förra året.

Bilden ovan är från sydvästra Kanada, men kunde vara från Bjäre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0