Det finns alternativ

Nu har vi åter blivit skoningslöst påminda om vikten av våra val. Att grisarna får betala för att vi ska kunna köpa billigt kött. Det var många år sedan jag köpte en "vanlig" julskinka och jag försöker välja krav eller Svensk Sigill-märkt griskött. Men så ibland, speciellt här nere på Bjäre där de ser ut att ha så fint kött i diskarna både hos Kötthallen och Heberleins, slinker en och annan hel kotlettrad med svål ner i kundkorgen. Men nu är det slut med det. Nu ska jag fråga överallt vart köttet kommer från, om det har någon märkning och jag kommer inte köpa en fläskbit till om jag inte vet att grisen har haft det bra. I Stockholm är det lättare att hitta bra griskött än här nere.

Fältöversten och Vasahallen har den Svenskt-Sigillmärkta Nibblegrisen. På den gården har jag varit och vet att de ta utmärkt hand om sina djur.
Cajsa Warg har djur från Domta och Roslagskött. Och det finns fler.

Vi måste ta ställning och vara ytterst noga i våra val så att djuren får det bättre i framtiden. Hellre en dyr fläskfilé om året än en var och varannan vecka från ett plågat och misskött djur. Djur känner livsglädje och trivsel precis som vi människor. Att tro att misshandlade djurs kött inte påverkar oss när vi äter detta, är att lura sig själv. Vi bygger våra kroppar med deras energi.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0