Jamie Oliver gjorde det igen

Vi hade en liten middag i lördags och lät Jamie stå för menyn. Ja, inte riktigt. Först min höstfavorit igen till förrätt. Gröna blad och endive, lite härlig grön ost - denna gång Kvibille Ädel, rostade pinjenötter och en god balsamvinäger, lite god olivolja, flingsalt och peppar. Sedan en lammstek på tre kilo från Ändebols gård, ja, jag vet att jag tjatar, men de har världens godaste lamm. Denna gång bottnade Jamie (ur boken Ministry of food) en ungspanna med morötter, lök, klyftorna av en hel vitlök och örtor. Jag tog salvia från trädgården i Skåne och rosmarin från balkongen, några lagerblad, salt och peppar. Man behövde inte ens skala lök och morötter, bara tvätta dem. Ringlade över en god olivolja och lade steken, saltad och pepprad och oljegniden ovanpå. In i het ugn, 250 grader och sedan skulle värmen sänkas direkt till 200 grader. Tre timmars bakande. Se till att det inte steker torrt genom att spä med vatten och ös gärna.

Sedan ut med steken när den är klar. Jag gillar lammstek som är genomstekt. Och håll den varm i folie. Medan den vilar gör man såsen. Försök att skeda bort rent fett. Mosa sedan grönsakerna med en potatisstöt. Häll sedan alla detta i en kastrull, vispa ur ugnspannan med lite vatten. Tillsätt det och två teskedar mjöl. Vispa ihop. Häll på ett stort glas rött vin och låt puttra ihop en stund. Späd med hönsbuljong. Sila. Häll tillbaka i kastrullen. Smaka av med salt och peppar. Himmel vilken god sås! Lammet smälte i munnen tillsammans med rostade grönsaker och potatis till.

Sedan gjorde jag en dessert jag länge tänkt göra ur hans italienska bok, en semi fredo. Det är en slags rispudding med kanderad frukt, mörk choklad och hackade pistagenötter. Den tog evigheter att göra, men blev så god, så god. Krämig, halvfrusen och fräscht osöt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0