Julie & Julia

Ljuvligare film än Julie och Julia får man leta efter. Jag, som galet matintresserad, njöt hejdlöst. Gå och se den bums! Meryl Streep är som vanligt fantastisk. Den handlar om en amerikansk kvinna som bestämmer sig för att laga alla rätter ur Julia Childs klassiska kokbok An introduction to french cooking. På svenska heter den Det goda franska köket och även jag har ett särskilt förhållande till denna kokbok. På det glada 80-talet jobbade jag på Brindfors annonsbyrå som ägdes av bland andra Leon Nordin. Han är en fantastisk kreatör och hjärnan bakom flera av 80-talets mest framgångsrika reklamkampanjer. Rolig var han också och heltokig. Han kom ofta in på mitt lilla rum, jag jobbade som projektledarassistent, och snackade en stund. Sedan skällde han ut mig en gång också för att jag som korrekturläsare hade godkänt en alldeles för dålig, i hans tycke, copy. På Brindfors var det ansvar under frihet som gällde. I alla fall så var det Leon Nordin som översatte Julia Childs praktverk till svenska och jag har lagat massor ur den. Och jag kan lova att den är fantastisk. Beuf Bourgignonen är lika god som den ser ut att vara i filmen.
Jag älskar filmer som lämnar mig med en varm känsla i magen.

Se här en snutt: http://www.imdb.com/video/imdb/vi77595161

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0