Att vara lycklig

Att vara lycklig är livets mening, har jag ju skrivit om förut. Nu läser jag en alldeles underbar liten bok som heter The Mastery of Love skriven av en Miguel Ruiz. Den handlar om precis samma sak. Andra människor kan inte göra oss lyckliga om vi inte redan känner lyckan inom oss själva. Precis samma sak är det med kärleken. Att älska sig själv är en förutsättning för att kunna ge kravlös kärlek till någon annan. Han skriver om vikten av att acceptera de människor vi har relationer med, fullt ut. Kravfylld kärlek leder aldrig till lycka. "Bara du gör si eller så, kommer jag att älska dig."

Så, det bästa vi kan göra för att ha en äkta kravlös kärleksrelation med någon är att gå vår egen lyckas väg. Att inte ljuga för sig själv. Så glöm inte att fråga dig själv regelbundet? Vad gör mig lycklig? Det bästa vi kan göra för vår partner är att själv göra det vi verkligen mår bra av. Och mår vi bra, har vi också mycket lättare att ge någon annan kärlek, och så är den underbara fria kärleksdansens igång.

Från det ena till det andra. I morgon åker jag till Skåne för att skriva. Det ska bli härligt. Så här ser vårt ställe bland Bjäres kullar ut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0