OS regnar bort? Och en liten historia om en porslinsterrin

4 plusgrader och regn i Whistler. Ute grått och de båda bergen, Whistler och Blackcomb är försjunkna i dis.


Bakom det ni tror är himmel ligger Whistlerberget.

Arrangörerna oroar sig, men än är det många dagar kvar. 12 för att vara exakt. Jag kan känna deras ångest när snön smälter från backarna, men den är inte min. Det blir som det blir och vädret kan vi inte påverka. Och om det nu är så att vi faktiskt kan påverka vädret med våra tankar så tänker jag vara positiv och tro att det perfekta OS-vädret kommer när det är dags. Det ska vara minus fem och sol, säger Lasse som för övrigt har hämtat ut sin knallblå uniform idag. Så här ser den officiella dräkten ut. Den brandgula hjälmen kommer stå sig grann därtill.



När Lasse fick sina kläder sa mannen som lämnade ut dem apropå Lasses uppdrag: "Slip crew - wow, that's tough!"
Vid lunchen var min käre fästman rent svettig av nervositet. Han har aldrig gjort något liknande förut. "Kunde jag inte ha valt att börja med något litet disktriktsmästerskap", utbrast han. Nej, han börjar direkt med ett Olympiskt spel. Vilken utmaning!

För alla er som inte har SvD:s Magasinet kommer här dagens krönika:

Att ge är en förutsättning för att få. Min bästa julklapp är ett bevis för att gåvor kan komma från helt oväntat håll.

För ett år sedan ropade jag in en engelsk 1800-talsservis på en auktion. Så fort jag såg den hörde jag den ropa: ”Köp mig!”. ”Har vi inte tallrikar så det räcker och blir över?” undrade min man stillsamt, men snart blev han lika förälskad som jag. Servisen blev vår för 4400 kronor. Ett fynd, med tanke på att den består av 83 delar: 36 tallrikar, 17 djupa tallrikar, 15 assietter, 1 stort uppläggningsfat, 4 mindre uppläggningsfat, 2 ännu mindre fat, 2 skålar varav en med lock, 1 terrin, 3 såsskålar med men och lock, 2 små terriner med fat. Det blev 53 kronor delen för denna antika servis.

Runt kanten slingrar sig en grön guldkantad bård. Innanför exotiska blommor i rött, gult och orange med gröna och blå blad. I mitten något som för tankarna till en köttätande växt och strax vid sidan av en fiskliknande uppochnervänd drake i rödaste rött. Dekormålaren fick förmodligen inspiration från Kina och att han eller hon var lycklig i skapandets stund, råder inga tvivel om.

Jag njuter varje gång jag dukar. Dels för att den är så vacker, dels i ödmjukhet över att jag nu får förvalta den. Ett av uppläggningsfaten har någon gång åkt i golvet, gått i 20 bitar men lagats omsorgsfullt med små tennstift. En sådan lagning skulle idag förmodligen kosta mer än hela servisen.

En vecka före jul ringde Daniel från auktionsfirman och sa att säljaren hade lämnat in ytterligare en servisdel han tidigare glömt. Han ville inte sälja den utan sa att vi skulle ha den. Det är en praktpjäs. En ljuvlig jättelik gräddbakelseliknande soppterrin med lock och fyra ben. Så överraskande och så värmande. Tack du underbara, generösa människa.


Kommentarer
Postat av: Anna G

Way to go, Lasse! Man blir grymt imponerad! Det blir spännande att höra sen hur det är "på riktigt". Hälsn Anna

2010-02-01 @ 15:23:56
Postat av: Anna G

Way to go, Lasse! Man blir grymt imponerad! Det blir spännande att höra sen hur det är "på riktigt". Hälsn Anna

2010-02-01 @ 15:25:39
Postat av: Agneta

Vilken söt liten pluttebil! Passar den där plutten i babyblått som ska riskera livet i skidbackarna för Anja & co. Lasse. Kör säkert! som Hultman skulle ha sagt!

kramar från skåningarna

2010-02-01 @ 18:36:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0