Var ska jag bo?

Vad gör man när en vill bo i stan och den andra på landet? När den ena vill bo i Stockholm och den andra i Skåne? Vad gör man när man älskar varandra, men vill bo på så olika ställen? Man kompromissar.

Vi köpte gården i Skåne i tron att här skulle vi bo tills döddagar. Sambon sålde en del av sitt företag och skulle få tid till att pyssla. Nu blev det inte så. Han hittade på nya projekt istället för att trappa ner, vilket är jättekul. Men en gammal gård med lada, grishus, bagarstuga, örtagård och hage kräver närvaro och skötsel. Den vill ha kärlek. Den vill att det ryker ut storstenen och att det lyser i fönstren om vinterkvällarna. Jag gör så gott jag kan för att hålla efter trädgård och grusad garageuppfart, men det räcker inte. Jag vill skriva också och promenera med Daisy och …

Under hösten stod vi i en dyster dragkamp, Skåne-Stockholm, Skåne-Stockholm. En period såg vi inga lösningar. Vi visste inte hur vi skulle göra. Så en dag dök en idé upp om en kompromiss och den landade mjukt i bådas hjärtan.

Nu har vi köpt en tomt i Stockholms yttersta skärgård, så långt ut man kan komma med bil, men ändå tillräckligt nära staden så att sambon kan pendla. Där ska vi bygga ett litet passivhus med fina spröjsade fönster ut mot havet, Österhavet.

”Men du älskar ju Västkusten, här skulle du ju alltid bo”, sa en vän. Det gör jag, men jag värderar mitt förhållande mer. Vissa dagar tvekar jag, framför allt på grund av familj och vänner här nere och när solen sänker sig i havet. Andra dagar längtar jag till denna nya plats på jorden att upptäcka.

Mitt hem är där mitt sinne får ro. Det tror jag att det kommer få där ute i skogen invid mjukslitna klippor. Om inte, så ligger ju Skåne kvar.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0